Typ studijního programu | magisterský navazující na bakalářský |
Forma studia | kombinované |
Jazyk studia | čeština |
Doba studia | 2 roky |
Garantuje | Fakulta vojenského leadershipu |
Podmínky přijetí ke studiu |
Uchazeči o studium v magisterském studijním programu zahajují přijímací řízení podáním elektronické přihlášky ke studiu prostřednictvím Informačního systému Univerzity obrany v Brně, ve které volí i formu studia. Podmínkou přijetí ke studiu je řádné ukončení bakalářského studia, doloženého úředně ověřenou kopií vysokoškolského diplomu, a složení přijímací zkoušky. Přijímací zkouška zahrnuje:
Uchazeči o studium budou mít na webových stránkách fakulty zveřejněny materiály, ze kterých mohou čerpat na přípravu ke složení přijímací zkoušky, včetně informací o okruzích v rámci příslušeného testu. Na základě schválených podmínek pro přijetí ke studiu do magisterského studijního programu Bezpečnost a obrana může děkan fakulty prominout vykonání přijímací zkoušky pro absolventy bakalářského studijního programu Bezpečnost a obrana, č. j. NAU-61/2019-14. Počty uchazečů přijímaných ke studiu ve studijním programu stanovuje Ministerstvo obrany ve Věstníku vzdělávacích aktivit Ministerstva obrany na příslušný rok. S ohledem na zkušenosti z předchozích let a z dříve uskutečňovaných akreditovaných studijních programů na Fakultě vojenského leadershipu se nepředpokládá překročení počtu přijatých uchazečů o studium 50 pro prezenční formu a 50 pro kombinovanou formu. Bližší podmínky počtu přijímaných uchazečů do prezenční a kombinované formy studia včetně harmonogramu přijímacího řízení budou zveřejněny v podmínkách pro přijetí ke studiu do magisterského studijního programu Bezpečnost a obrana na Fakultu vojenského leadershipu v příslušném akademickém roce, které jsou schvalovány akademickým senátem fakulty. Po jejich schválení jsou zveřejňovány na webových stránkách fakulty. Podmínky přijímání uchazeče, který získal zahraniční vysokoškolské vzdělání absolvováním studia ve vysokoškolském programu na zahraniční škole, se řídí § 48 zákona o vysokých školách a schválenými a zveřejněnými podmínkami pro přijetí ke studiu do magisterského studijního programu Bezpečnost a obrana na Fakultu vojenského leadershipu v příslušném akademickém roce. Poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením stanovuje Ministerstvo obrany a je zveřejněn v podmínkách pro přijetí ke studiu. |
Studijní program je prioritně konstruován pro potřeby Ministerstva obrany a je navržen jako pokračování bakalářského studijního programu Bezpečnost a obrana (rozhodnutí o udělení akreditace bakalářskému studijnímu programu č.j. NAU-61/2019-14) a reflektuje společenskou potřebu přípravy vysokoškolsky vzdělaných odborníků v oblasti bezpečnosti a obrany. Studijní program byl tvořen ve spolupráci s Ministerstvem obrany a jeho absolventi mají uplatnění v resortu obrany (občanští zaměstnanci, státní zaměstnanci či vojáci z povolání) nebo jiných veřejných a soukromých institucích zaměřených na zajišťování bezpečnosti a obrany. Studijní program je určen i pro osoby, které potřebují zvyšovat svoji odbornou kvalifikaci v bezpečnostních oborech. Absolventi studijního programu získávají kompetence pro působení na pozicích středního, popř. vyššího managementu v organizacích zajišťujících bezpečnost a obranu na místní či národní, popř. mezinárodní úrovni.
Cílem profesně zaměřeného navazujícího magisterského studijního programu Bezpečnost a obrana je příprava absolventů s teoretickými znalostmi, dovednostmi a kompetencemi v oblasti krizového řízení, vojenského umění a bezpečnostních hrozeb. Důraz je kladen zejména na získání schopnosti prevence, připravenosti, plánování, řešení a eliminace situací vzniklých z možných nevojenských a vojenských ohrožení. Dále je zdůrazněno získání schopností zobecňovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti při řešení problematiky bezpečnosti prostředí.
Studijní program je koncipován s ohledem na standardy magisterského studijního programu v oblasti vzdělávání Bezpečnostní obory. Pro studijní program jsou nosnými základní tematické okruhy:
- Krizové řízení,
- Bezpečnostní hrozby vojenského a nevojenského charakteru.
Celý studijní program bude zabezpečován v úzké spolupráci s Ministerstvem obrany – zabezpečení praxí či výuku vybraných témat zrealizují na základě vyžádání odborníci z resortu obrany.
Studijní program je navrhován jako studijní program bez specializací. Pro získání odpovídajících znalostí, dovedností a kompetencí je součástí studijního programu odborná praxe, která je prioritně řešena ve spolupráci s resortem obrany, a praktická výuka pro ověření schopnosti řešení vybraných bezpečnostních hrozeb ohrožujících obyvatelstvo, majetek a životní prostředí v území. Dále je součástí volba povinně volitelných předmětů typu B, které umožňují získat další detailní znalosti a dovednosti ve vybraných bezpečnostních a obranných tématech.
Studijní program je nabízen v prezenční i kombinované formě.
Absolventi studijního programu jsou vybaveni potřebným rozsahem znalostí bezpečnostních hrozeb a postupů k jejich řešení. Absolventi studijního programu jsou předurčeni pro působení u organizací ve veřejném nebo soukromém sektoru zajišťujících bezpečnost a obranu státu. Absolventi jsou rovněž připravováni pro aplikovaný výzkum v oblasti bezpečnosti a obrany.
a) odborné znalosti:
- V oblasti krizového řízení, bezpečnosti a obrany absolventi:
- reprodukují pojmový aparát z problematiky krizového řízení, bezpečnosti, obrany a zpravodajství v podmínkách České republiky,
- znají a interpretují strukturu bezpečnostního systému státu a kompetence jeho jednotlivých prvků včetně jejich vzájemné vazby,
- vysvětlují systém krizového řízení v organizacích, zejména ve veřejném sektoru,
- znají a popisují dokumentaci krizového řízení (plánování obrany státu, krizové plány, plány krizové připravenosti a havarijní plány),
- popisují a vysvětlují možnosti předcházení a minimalizace vybraných bezpečnostních hrozeb vojenského i nevojenského charakteru,
- vysvětlují aktuální bezpečnostní situaci a bezpečnostní hrozby ve vybraných teritoriích včetně charakteristiky dopadů na Českou republiku,
- definují zpravodajský cyklus a jeho jednotlivé fáze,
- definují způsob činnosti a schopnosti čtyř základních zpravodajských oborů – HUMINT, SIGINT, IMINT a OSINT,
- vysvětlují možnosti financování mimořádných a krizových situací,
- znají a interpretují základní úkoly ochrany obyvatelstva,
- orientují se a dokáží vysvětlit kompetence a odpovědnosti v rámci integrovaného záchranného systému,
- popisují postupy řešení vybraných mimořádných událostí a krizových situací,
- Ve vojenském umění studenti:
- znají základní dělení vojenského umění a vysvětlují vazby mezi jeho složkami,
- jsou seznámeni s obsahem základních doktrinálních a strategických dokumentů České republiky ve věcech obrany,
- popisují klasifikaci a dělení válek a konfliktů,
- objasňují členění vojenských operací a jejich charakteristické rysy,
- znají zásady a principy vedení vojenských operací:
- vysvětlují problematiku a charakter mírových operací,
- popisují základní organizační strukturu resortu ozbrojených sil České republiky, NATO a EU,
- V zásadách a postupech využívaných při rozhodování za nejistoty a rizika studenti:
- vysvětlují moderní přístupy k řízení, se zaměřením na management ve veřejné správě,
- mají přehled v metodách vhodných pro podporu rozhodování v podmínkách nejistoty a rizika,
- znají zásady rozhodovacího procesu, principy vytváření rozhodnutí a komunikování rozhodnutí v situacích rizika u jednotlivce, týmu a systému,
- vysvětlují principy podílející se na poznávání, rozhodování a sdílení informací v krizových situacích nebo při mimořádných událostech,
- znají a vysvětlují metody sběru a vyhodnocování kvalitativních a kvantitativních dat v oblasti bezpečnosti a obrany,
- V oblasti základních právních předpisů studenti znají oblasti veřejného práva orientované na ústavní zakotvení bezpečnosti České republiky a na vnější a vnitřní bezpečnost České republiky,
- Znalost základních principů zdrojového zabezpečení obrany,
- Znalost terminologie v oblasti bezpečnosti a obrany v anglickém jazyce.
b) odborné dovednosti:
- V oblasti krizového řízení, bezpečnosti a obrany absolventi:
- participují na zpracování dílčích částí krizových plánů, plánů krizové připravenosti, havarijních plánů a plánů obrany státu,
- organizují a plánují vybrané činnost v oblasti ochrany obyvatelstva při řešení mimořádných událostí nebo krizových situací,
- dokáží popsat způsob řízení zpravodajské činnosti z úrovně zadavatele a koordinaci činnosti zpravodajských služeb;
- diskutují o aktuálních bezpečnostních hrozbách a zdůvodňují aktuální bezpečností situaci,
- zpracovávají dílčí části analýz a doporučení pro zajišťování bezpečnosti území či organizací,
- analyzují postupy řešení konkrétních mimořádných událostí a krizových situací,
- navrhují postupy financování prevence, řešení a odstraňování mimořádných událostí a krizových situací.
- Ve vojenském umění studenti:
- argumentují poslání, roli a použití ozbrojených sil při naplňování bezpečnostní a obranné politiky České republiky,
- rozlišují vojenské operace a konflikty,
- argumentují důvody vedení vojenských operací,
- V zásadách a postupech využívaných při rozhodování za nejistoty a rizika studenti:
- umí zpracovat kvalitativní a kvantitativní data pro bezpečnostní systém státu,
- používají a aplikují kvalitativní a kvantitativní metody pro řešení rozhodovacích problémů v podmínkách nejistoty a rizika nebo pro predikci rizikových jevů,
- analyzují rozhodovací procesy v prostředí nejistot při specifikaci požadavků na bezpečnost a obranu,
- aplikují principy a zásady rozhodovacího a komunikačního procesu v situacích rizika,
- V oblasti základních právních předpisů studenti vyhledávají a používají vybraná ustanovení základních právních předpisů z oblasti veřejného práva,Posuzovat problémy obrany státu v kontextu hlavních hospodářsko-bezpečnostních vztahů a principů zdrojového zabezpečení obrany státu.
c) obecné způsobilosti:
Absolvent:
- vhodně uplatňuje a rozvíjí poznatky v oblasti bezpečnosti a obrany státu,
- je schopen aplikovat získané obecné znalosti a dovednosti k porozumění aktuální bezpečnostní situaci,
- dokáže se uživatelsky orientovat v elektronických právních informačních systémech,
- aplikuje rozhodovací procesy v podmínkách nejistoty a za rizika,
- je schopen působit v orgánech krizového řízení na místní nebo národní úrovni,
- je schopen podílet se na tvorbě krizové a havarijní dokumentace nebo posuzovat její části,
- je schopen podílet se na organizování, plánování a prověřování krizové připravenosti,
- je schopen řídit práci týmu a svých podřízených s důrazem na zajištění bezpečnosti a obrany,
- je schopen týmově řešit a obhajovat profesní opatření v oblasti bezpečnosti a obrany,
- je schopen efektivně komunikovat při řešení mimořádných událostí a krizových situací,
- je schopen komunikovat v anglickém jazyce na pracovní úrovni ve svém oboru.
ISCED F | 1031 Vojsko a obrana |
Kód studijního programu | N1031P020001 |
Číslo rozhodnutí NAÚ | NAU-318/2020-10 |
Akreditováno | 24. 04. 2021 - 24. 04. 2031 |
Profil studijního programu | Profesně zaměřený |
Udělovaný akademický titul | inženýr |
Rigorózní řízení | NE |
Garant studijního programu | doc. Ing. Alena Oulehlová, Ph.D. |
Příprava k výkonu regulovaného povolání | NE |
Příprava odborníků z oblasti bezpečnosti | ANO |
Datum schválení | 14. 10. 2020 |
Oblasti vzdělávání |
Bezpečnostní obory |
Odborná praxe |
Praxe
Studenti absolvují v průběhu studia ve studijním programu praxi ve 4. semestru 2. ročníku. Každá praxe má 240 hodinovou dotaci, tj. 6 týdnů, 1 týden = 40 pracovních hodin. Praxe budou prioritně zabezpečovány a realizovány ve spolupráci s Ministerstvem obrany u vojenských útvarů a zařízení Armády České republiky. Praxe je zaměřena na ověření a prohloubení znalostí a dovedností spojených s aplikací problematiky bezpečnosti a obrany státu. Dalším účelem praxe je získání dat a informací pro zpracování diplomových a prací, které budou prioritně prakticky zaměřeny. Studenti budou na jednotlivá pracoviště pro výkon praxe umisťováni podle možností resortu. Účelem praxe je také příprava studenta na výkon budoucího povolání. Termín konání praxe je součástí harmonogramu akademického roku, jak pro studenty prezenční nebo kombinované formy studia. Na základě vytvořeného harmonogramu akademického roku dává rektor-velitel na základě návrhu děkana fakulty, předloženého garantem studijního programu, termíny vyčleněné pro konání praxe do ročního plánu Ministerstva obrany, podle kterého se řídí všechny útvary a zařízení Armády České republiky. Upřesnění útvarů a zařízení Armády České republiky, ve kterých studenti budou vykonávat praxi, je závislé na konkrétních úkolech a plánu daného kalendářního roku. Požadavek rektora-velitele je odpovědnými součástmi (příslušné útvary a zařízení Armády České republiky nebo Ministerstva obrany) odpovězen cestou Sekce státního tajemníka. V případě studentů kombinované formy studia je při organizaci praxe postupováno shodně jako u prezenčního studia. Předpokládá se, že převážná většina studentů kombinovaného studia bude příslušníky Ministerstva obrany / Armády České republiky, kteří musí být vysláni ke studium. Na základě vyslání jsou studenti uvolňováni ke studiu v souladu se zákoníkem práce a vnitřními předpisy rezortu Ministerstva obrany. Z tohoto důvodu budou uvolňováni i k vykonání praxe, která je povinnou součástí studia. V případě studentů mimo resort Ministerstva obrany / Armády České republiky se očekává, že bude také postupováno v souladu s § 231–235 Zvyšování kvalifikace a kvalifikační dohoda zákoníku práce. V souladu s těmito paragrafy studenti mají právo na uvolnění z práce v nezbytně nutném rozsahu k účasti na výuce, což praxe, která je součástí akreditovaného studia, splňuje. Součástí přílohy žádosti o akreditaci je i stanovisko Sekce státního tajemníka Ministerstva obrany o poskytnutí součinnosti při zabezpečování praxí pro studenty ve studijním programu Bezpečnost a obrana. Studenti budou moci požádat garanta předmětu o výkon praxe i mimo Ministerstvo obrany / Armádu České republiky. Součástí předložené žádosti studenta bude uvedení organizace výkonu praxe, zdůvodnění zvoleného subjektu s ohledem na cíl studia ve studijních programu, profil absolventa studijního programu, zaměření diplomové práce, a stanovení obsahové náplně praxe. Garant studijního programu posoudí organizaci, ve které má být praxe vykonávána, s ohledem na výše uvedené náležitosti žádosti. Pokud uvedená žádost naplní požadavky související s cílem studia ve studijním programu, přispěje k naplnění profilu absolventa studijního programu či zpracování diplomové práce studenta, bude garantem předmětu vyhotovena a rektorovi-velitelovi předložena k podpisu smlouva o zajištění odborné praxe. Student v souladu s touto smlouvu a obsahovou náplní praxe bude moci vykonat praxi i mimo uvedená pracoviště.
240
6
4. semestr - 6 týdnů
Ministerstvo obrany České republiky (smluvně)
Útvary a zařízení Armády České republiky (smluvně) |
Záměr rozvoje |
Současné národní, evropské i mezinárodní bezpečnostní prostředí se vyznačuje velkým množstvím proměnných faktorů a narůstá tlak na zvyšování úrovně bezpečnosti. V souladu s uvedeným lze předpokládat, že poptávka po odbornících v oblasti bezpečnosti bude stále narůstat. Stakeholders v oblasti bezpečnosti se rozhodují za nejistoty a rizika, proto je nezbytné absolventy profesně zaměřeného studijního programu připravit na tyto podmínky, tak aby byli schopni podílet se na zajišťování bezpečnosti a obrany ve veřejném a soukromém sektoru. Za tím účelem potřebují odpovídající vzdělání, odborné předpoklady a kompetence v této oblasti. V souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační a další tvůrčí činnosti Univerzity obrany na období 2016–2020 (dále dlouhodobý záměr) je „působit jako mezinárodně uznávaná vojenská univerzita primárně orientovaná podle požadavků a potřeb zřizovatele na přípravu vysokoškolsky kvalifikovaného personálu ozbrojených sil prostřednictvím akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání umožňujících rozvoj klíčových vědních oblastí a dlouhodobě se rozvíjející jako nejvyšší vzdělávací zařízení v oblasti obrany a bezpečnosti a směřující k podobě významné středoevropské vojenské vzdělávací instituce“. Ve vazbě na tuto uvedenou vizi v dlouhodobém záměru byly při tvorbě profilu absolventa respektovány požadavky a potřeby zřizovatele Univerzity obrany v Brně, Ministerstva obrany. Dále byly zohledněny požadavky Metodiky pro tvorbu studijních programů vysokých škol v oblasti bezpečnosti České republiky v působnosti Ministerstva vnitra, č. j. MV- 97848-1/PO-OKR-2020, tak aby nedocházelo k duplicitě výuky s bakalářským studijním programem Bezpečnost a obrana, č. j. NAU-61/2019-14, a byly znalosti a dovednosti studentů v rámci předložené žádosti o akreditaci magisterského navazujícího studijního programu prohlubovány nebo doplňovány. Předložená žádost o akreditaci magisterského navazujícího studijního programu Bezpečnost a obrana je předkládána v souladu cíli a vizí Univerzity obrany v Brně / Fakulty vojenského leadershipu a potřebami aplikační praxe. Pro zajištění dlouhodobého rozvoje studijního programu je nezbytné zajistit rozvoj pedagogických a vědeckých schopností akademických pracovníků, podílejících se na zajištění studijního programu, ať již v roli garanta předmětu nebo vyučujícího. V současné době je potřeba zajistit kvalitní publikační výstupy v podobě článků v časopisech a na konferencích v uznávaných mezinárodních databází, vytvářet studijní opory, získávat projekty či granty na národní a mezinárodní úrovni a udržet a rozvíjet navázanou spolupráci s praxí (zejména dlouhodobé stáže akademických pracovníků, účast na cvičení orgánů krizového řízení nebo mezinárodních bezpečnostních aktivitách, zejména v NATO a EU). Kvalitativní růst schopností akademických pracovníků je vymezen v jejich osobních plánech kariérního rozvoje. Bez motivovaných, vědecky a pedagogicky schopných akademických pracovníků nebude možné předávat studentů odpovídající znalosti a dovednosti a nebudeme schopni je na odpovídající úrovni připravit na výkon jejich povolání v bezpečnostním prostředí. Pro dlouhodobý rozvoj profesně zaměřeného studijního programu bude nezbytné prohlubovat spolupráci s praxí za účelem reflexe nejnovějších poznatků a praktických zkušeností do studijního programu, zajištění uplatnění absolventů a rozvoje spolupráce při zabezpečování praxí/stáží. Snahou předkládaného studijního programu je i prohloubit spolupráci s partnerskými zahraničními vysokými školami a navázat spolupráci s novými zahraničními institucemi v oblasti vzdělávání (zapojení zahraničních akademických pracovníků do výuky v rámci programu ERASMUS+, možnost vysílání studentů ve studijním programu a přijímání zahraničních studentů v rámci programu ERASMUS+) a vědy (zejména za účelem získávání společných mezinárodních projektů). V rámci zvyšování kvality výuky bude nezbytné podporovat rozvoj infrastruktury a přístrojového vybavení po potřeby studijního programu (pořízení nových softwarů apod.) V souladu s předpisy Univerzity obrany v Brně a Fakulty vojenského leadershipu je za rozvoj studijního programu odpovědný garant studijního programu. Na základě pravidelného hodnocení kvality studijního programu budou přijímána opatření ke zkvalitnění studijního programu. Shodně platí i pro jednotlivé předměty, kdy bude zodpovědný za jejich rozvoj garant předmětu. Ve studijním programu bude prioritně kladen důraz na rozvoj teoretických předmětů profilujícího základu a předmětů profilujícího základu. Pro potřeby zajištění rozvoje studijního programu a kvality studijního programu si garant studijního programu zřídí Radu studijního programu jako poradní orgán. Počty přijímaných studentů ke studiu ve studijním programu jsou formulovány ze strany vedení Ministerstva obrany. Počet civilních studentů přijímaných na fakultu je počítán na úrovni cca 15 % z počtu přijímaných vojenských studentů v příslušném akademickém roce. Přesný počet přijímaných studentů do akademického roku je zveřejňován ve Věstníku vzdělávacích aktivit Ministerstva obrany na příslušný rok. Do platného akreditovaného studijního programu Ekonomika a management, studijního oboru Bezpečnostní management a Ekonomika obrany státu bylo přijímáno maximálně 50 studenů. Nepředpokládá se překročení počtu přijímaných uchazečů ke studiu do studijního programu Bezpečnost a obrana pro prezenční formu studia 50 studentů a 50 studentů pro kombinovanou formu studia. Absolventi studijního programu Bezpečnost a obrana se uplatní prioritně ve prospěch Ministerstva obrany, dalších ústředních orgánů státní správy, krajských a obecních úřadů, popřípadě v soukromém sektoru či neziskovém sektoru, v oblasti řízeni bezpečnosti a obrany. Absolventi jsou schopni uplatnit se v následujících funkcích:
|
Název předmětu | Státní zkouška | Dop. ročník/semestr | Kredity | Společná část | Specializace |
---|---|---|---|---|---|
1. semestr | |||||
Povinný | |||||
1/1 | 2 | ||||
1/1 | 5 | ||||
1/1 | 5 | ||||
1/1 | 5 | ||||
1/1 | 2 | ||||
1/1 | 2 | ||||
1/1 | 3 | ||||
Povinně volitelný typu B (minimálně 2 předměty ze skupiny) | |||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
Povinně volitelný typu B (minimálně 2 předměty ze skupiny) | |||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
1/1 | 3 | ||||
2. semestr | |||||
Povinný | |||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 2 | ||||
1/2 | 6 | ||||
1/2 | 5 | ||||
1/2 | 4 | ||||
1/2 | 2 | ||||
1/2 | 2 | ||||
Povinně volitelný typu B (minimálně 2 předměty ze skupiny) | |||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
Povinně volitelný typu B (minimálně 2 předměty ze skupiny) | |||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
1/2 | 3 | ||||
3. semestr | |||||
Povinný | |||||
2/3 | 2 | ||||
2/3 | 8 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
Povinně volitelný typu B (minimálně 2 předměty ze skupiny) | |||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
Povinně volitelný typu B (minimálně 2 předměty ze skupiny) | |||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
2/3 | 4 | ||||
4. semestr | |||||
Povinný | |||||
2/4 | 12 | ||||
2/4 | 8 | ||||
2/4 | 10 |
Celkem potřeba 140 kreditů
Celkem 0 kreditů za nepovinné předměty
Studijní povinnosti |
Státní závěrečnou zkoušku a obhajobu diplomové práce může konat student, který složí zápočty a zkoušky stanovené studijním plánem (ustanovení článku 9, odstavce 2 a) a který se ke státní závěrečné zkoušce přihlásí (ustanovení článku 25, odstavce 3 a) Studijního a zkušebního řádu Univerzity obrany v Brně). Státní závěrečná zkouška je složena z obhajoby diplomové práce a ústní zkoušky, která ověřuje získané znalosti studentů z předmětu Krizové řízení a z tématického okruhu Bezpečnost a obrana státu (prověřuje znalosti z předmětů Zpravodajský systém České republiky, Ochrana obyvatelstva a IZS a Vojenské umění). Student si vylosuje otázky. Každá otázka se skládá z teoretické a aplikované části, která ověřuje schopnost studenta získané poznatky implementovat do praxe. Komise pro vykonání státní závěrečné zkoušky jsou sestavovány tak, aby členem komise byl zástupce z resortu obrany s odpovídajícím odborným zaměřením a praxí. Studenti absolvují v průběhu studia ve studijním programu praxi. Praxe je zařazena ve 4. semestru 2. ročníku v rozsahu 240 h, což odpovídá 6 týdnům. Praxe budou zabezpečovány a realizovány ve spolupráci s Ministerstvem obrany u vojenských útvarů a zařízení Armády České republiky, popřípadě s dalšími orgány veřejného a soukromého sektoru působícími v oblasti bezpečnosti a obrany. Student si na začátku studia zvolí blok povinně volitelných předmětů typu B, ve které bude studovat 1. - 3. semestr studia. Po výběru daného bloku již není možné provádět změnu. V příslušném bloku povinně volitelných předmětů typu B si student v každém semestru volí 2 předměty. Některé předměty v bloku povinně volitelných předmětů typu B jsou vícesemetrální. Student musí po výběru předmětu v semestru, ve kterém je předmět zahájen, absolvovat všechny semestry daného předmětu. Absolvování předmětu ve stanoveném semestru je nezbytnou podmínkou pro zápis do dalšího ročníku / pro postup do dalšího semestru. Plánované exkurze v předmětech jsou nezbytnou součástí výuky a účast studentů na exkurzích je povinná. Účelem exkurzí je seznámit se s fungováním pracovišť podílejících se na zajištění bezpečnosti a obrany. - |
Návrh témat závěrečných prací |
Dopady blackoutu na infrastrukturu kraje se zaměřením na pitnou vodu
(Obhájená)
Sucho jako bezpečnostní riziko na území regionu
(Obhájená)
Připravenost velkochovů na MU/KS s výpadkem vody a elektrické energie
(Obhájená)
Stárnutí populace jako hrozba rekrutace pro profesionální sbor Policie ČR
(Obhájená)
Úloha nestátních neziskových organizací v ochraně obyvatelstva v ČR
(Obhájená)
Statistická analýza hovorů odbavovaných telefonním centrem tísňového volání
(Obhájená)
Požáry na dopadových plochách střelnic ve vojenských újezdech
(Obhájená)
Hodnocení pracovních rizik ve vybraném podniku
(Obhájená)
Fyzická bezpečnost muničních základen
(Obhájená)
Využití finančních nástrojů pro prevenci rizika a odstraňování škod
(Navrhovaná)
Nasazení sil a prostředků AČR při řešení krizového stavu
(Navrhovaná)
Zvládání mimořádné události ve vybraném objektu měkkého cíle
(Navrhovaná)
Hodnocení rizik u vybraného vojenského útvaru
(Navrhovaná)
Vývoj vojenských výdajů ve vybraných zemích NATO
(Navrhovaná)
Krizová připravenost obce
(Navrhovaná)
Hodnocení rizik pro území obce s rozšířenou působností
(Navrhovaná)
Cvičení orgánů krizového řízení
(Navrhovaná)
Spolupráce kraje a AČR při řešení krizové situace
(Navrhovaná)
|