Vojenský letový provoz
Typ studijního programu bakalářský
Forma studia prezenční
Jazyk studia čeština
Doba studia 3 roky, 6 měsíců
Garantuje Fakulta vojenských technologií
Podmínky přijetí ke studiu

Podmínky pro přijetí ke studiu pro daný akademický rok jsou schvalovány akademickým senátem fakulty a následně zveřejňovány na webových stránkách fakulty. Uchazeči podávají přihlášku ke studiu ve studijním programu elektronickou formou prostřednictvím Informačního systému Univerzity obrany. Podmínkou přijetí ke studiu je úspěšné ukončení středoškolského studia s maturitou, složení přijímací zkoušky a získání zdravotní kvalifikace požadované vyhláškou MO č. 282/1999 O posuzování zdravotní způsobilosti vojenského leteckého personálu. Přijímací zkouška zpravidla zahrnuje:

  • test studijních předpokladů,
  • test profesních předpokladů,
  • test anglického jazyka,
  • test tělesné zdatnosti.

Na základě zdravotní klasifikace jsou uchazeči předurčeni pro studium jednotlivých specializací, bez příslušné zdravotní způsobilosti nemůže dojít k přijetí ke studiu. V rámci specializace VVL jsou uchazeči na základě zdravotní způsobilosti přijímáni s předurčením pro konkrétní typ leteckého výcviku a nesplnění požadované klasifikace je důvodem k nepřijetí pro daný typ leteckého výcviku
Na základě výsledků přijímací zkoušky a prokázání zdravotní způsobilosti je sestaveno pořadí uchazečů podle počtu dosažených bodů, které je rozhodující pro přijetí do studijního programu s předurčením pro danou specializaci a konkrétní typ leteckého výcviku (taktická letadla, vrtulníky, dopravní letadla, bezpilotní prostředky).
Přijati budou uchazeči s nejvyšším počtem bodů do naplnění maximálního počtu přijímaných studentů daného studijního programu/ specializace/ předurčení. Počty uchazečů přijímaných ke studiu ve studijním programu jsou stanovovány v součinnosti s Ministerstvem obrany.
Studijní program je určen výhradně pro studium studentů, kteří jsou ke dni zápisu ke studiu vojáky z povolání ve služebním poměru.

 

Cílem studijního programu je poskytnout odborné vzdělání odpovídající rozsahem teoretických znalostí a praktických dovedností požadavkům správců vojenských odborností Výkonný vojenský letec (VVL) a Řídící letového provozu (ŘLP), které jsou svojí podstatou kombinací oblastí vzdělávání Bezpečnost a Doprava.
Studijní program je účelově konstruován ve prospěch Ministerstva obrany (MO) ČR a AČR, absolvent studijního programu je primárně určen na pozice VVL a ŘLP na základnách Vzdušných sil AČR, kde je vyžadována kombinace specifických kvalifikací (zdravotních a odborných). Požadavky na tyto absolventy ze strany správců vojenských odborností a jejich uživatele (Vzdušné síly AČR) se významně odlišují od nabídky stávajících pětiletých magisterských studijních programů na UO, které vzdělávají budoucí důstojníky AČR, protože odbornosti VVL a ŘLP jsou primárně operátoři specifických vojenských leteckých systémů, kde je bakalářský stupeň vzdělání pro jejich odborné znalosti a kariérní požadavky dostatečný, umožňuje současně významně zkrátit dobu potřebnou pro jejich odbornou přípravu a tím významně prodloužit jejich dobu v aktivní službě na pozici VVL a ŘLP.
Vzdělávání vojenských profesionálů je i s ohledem na jejich budoucí profesi velmi specifické, kdy mimo tradičních vysokoškolských předmětů zahrnuje v průběhu celého studia také vojenský výcvik, praktické stáže, výuku cizích jazyků, obecnou a speciální tělesnou přípravu. Studijní program je realizován v úzké spolupráci s útvary a zařízeními Vzdušných sil AČR, na výuce se podílejí odborníci z praxe – zkušení vojáci z povolání, kteří jsou dočasně zařazováni na místa lektorů Univerzity obrany (UO) a z důvodu přenášení poznatků z praxe dochází k jejich pravidelné obměně z řad příslušníků AČR, popř. jiných součástí MO. Studijní program navazuje na tradici přípravy vysokoškolsky vzdělaného personálu v této oblasti vzdělávání, která je na Univerzitě obrany (dříve Vojenské akademii) realizována od jejího vzniku v roce 1951 v samostatných studijních programech, oborech nebo specializacích.
Pro přípravu studentů ve služebním poměru vojáka z povolání, budoucích důstojníků AČR, studijní program zahrnuje i prostor pro rozvoj vojensko-profesních znalostí a dovedností, které vytváří předpoklady pro úspěšné zahájení kariéry důstojníka AČR. Pro tento účel se v rámci jednotlivých semestrů studia prolínají bloky teoretické výuky s bloky intenzivní praktického výcviku, které zahrnují i letecký výcvik a stáže u útvarů Vzdušných sil AČR. Studijní program je z těchto důvodů koncipován pouze jako prezenční, předpokládaný počet studentů v každém ročníku studia, vycházející z požadavku MO ČR, bude maximálně 35, což umožňuje přistupovat k jednotlivým studentům individuálně, a to jak v rámci teoreticky zaměřené výuky, tak i v průběhu intenzivních bloků praktického profesního výcviku. Studijní program je koncipován s ohledem na standardy bakalářského studijního programu v oblastech vzdělávání Doprava a Bezpečnostní obory.

Absolvent studijního programu je připraven zastávat funkce operátorů leteckých systémů u Vzdušných sil AČR včetně schopnosti podílet se na plánování a vedení bojové činnosti. Absolvent studiem odborných předmětů získá potřebný teoretický základ s profesní orientací na znalost principů, funkce a provozu vojenských leteckých systémů a technologií v oblasti provozování letadel, leteckých bezpilotních systémů a řízení letového provozu. V širším kontextu bezpečnostního prostředí absolvent získá schopnost aplikovat a navrhovat metody, postupy a prostředky nezbytné pro řešení širokého spektra technických a organizačních úkolů spojených se zabezpečením provozu vojenských leteckých systémů využívajících moderní vojenské technologie, a to jak v míru, tak i v krizových situacích vojenského i nevojenského charakteru. Absolvent disponuje znalostními, dovednostními a osobnostními předpoklady pro kariérní růst jak po stránce odborné, tak i po stránce velitelské na úrovni základních důstojnických hodností. Je fyzický zdatný, schopen na pracovní úrovni komunikovat v anglickém jazyce a je připraven pro působení v kulturně odlišném nebo různorodém prostředí.

Odborné znalosti

Absolvent získá odborné znalosti teorií, konceptů a metod spojených s mírovým provozováním a bojovým použitím moderních vojenských leteckých technologií a systémů. Absolvent rozumí možnostem, podmínkám a omezením využití těchto technologií, konceptů a metod v případě řešení hrozeb vojenského i nevojenského charakteru, jakož i jejich uplatnění v širším kontextu bezpečnostního prostředí. Absolvent:

  • popisuje strukturu a funkci komplexních vojenských leteckých systémů včetně zásad mírového a bojového použití vzdušných sil na úrovni operátora,
  • vysvětluje formy a způsoby nasazení sil AČR při zvládání vojenských a nevojenských krizových situací na národní i mezinárodní úrovni,
  • prezentuje znalost kontextu národní vojenské strategie,
  • diskutuje zásady a postupy při řešení krizových situací vzniklých v letovém provozu v době míru, krize a za války,
  • popisuje zásady spolehlivosti lidského činitele a možné důsledky selhání lidského nebo organizačního činitele na bezpečnost letového provozu,
  • pamatuje si zásady letecké radiokomunikace v českém i anglickém jazyce,
  • vysvětluje požadavky národních i mezinárodních standardů, předpisů a zákonů v oblasti letového provozu a leteckých technologií,
  • rozumí obecným fyzikálním principům využívaným u letecké techniky,
  • popisuje základní konstrukční prvky a systémy používané u letecké techniky a vysvětluje principy jejich činnosti a možnosti použití,
  • vysvětluje strukturu, povahu a obsah opatření souvisejících se zajištěním bezpečnosti leteckého provozu.

Odborné znalosti specifické pro jednotlivé specializace

Absolvent studijní specializace VVL - odbornost Velitel letounu nebo vrtulníku má odborné znalosti na úrovni požadavků profesního leteckého kurzu ATP (Air Transport Pilot – mezinárodně uznávaný standard pro vojenské a civilní piloty) pro letoun nebo vrtulník a další odborné znalosti nezbytné pro získání příslušného vojenského průkazu způsobilosti (Výkonný vojenský letec – velitel letounu nebo vrtulníku)

Absolvent studijní specializace VVL - odbornost Operátor bezpilotního prostředku, má odborné znalosti minimálně na úrovni požadavků odborného kurzu STANAG ATP 3.3.8.1. (standard NATO pro vzdělávání operátorů bezpilotních prostředků) a další odborné znalosti nezbytné pro získání příslušného vojenského průkazu způsobilosti (Výkonný vojenský letec – pilot operátor bezpilotního prostředku).

Absolvent studijní specializace ŘLP má odborné znalosti na úrovni minimálně teoretické části základního výcviku dle Nařízení EK 2015/340 (mezinárodně uznávaný standard pro vzdělávání vojenských a civilních řídících letového provozu), a další odborné znalosti nezbytné pro získání příslušného vojenského průkazu způsobilosti (Řídící letového provozu).

 

Odborné dovednosti

Absolvent uplatňuje studiem získané teoretické i profesně orientované znalosti při výkonu funkce operátora příslušného vojenského leteckého systému, současně umí využívat podpůrné nástroje manažerského rozhodování na úrovni nižšího důstojníka a prakticky uplatňovat metody a postupy pro řešení nepředvídatelných situací v rámci vojenských operací na úrovni taktického stupně velení. Absolvent:

  • v odborné činnosti uplatňuje znalost požadavků standardů, předpisů a zákonů,
  • používá svěřenou leteckou techniku, technologii nebo systém na potřebné odborné úrovni včetně dodržení požadované úrovně efektivity
    a bezpečnosti,
  • aplikuje nástroje a techniky vedení jednotlivců a týmů ve specifických podmínkách vojenské organizace na taktickém stupni velení národního nebo aliančního systému velení a řízení a zásady jejich využití v přípravě na zvládání zátěžových situací i v jejich průběhu,
  • decentralizovaně řeší taktické činnosti v kontextu platných vojenských doktrín (národních i aliančních),
  • posuzuje důsledky selhání lidského a organizačního činitele na bezpečnost letového provozu ve své odbornosti,
  • používá leteckou radiokomunikaci v českém i anglickém jazyce.

Odborné dovednosti specifické pro jednotlivé specializace

Absolvent studijní specializace VVL:

  • používá leteckou techniku při plnění zadaných úkolů s dodržením zásad bezpečnosti a efektivity letového provozu,
  • vyhodnocuje informace, vytváří závěry a přijímá rozhodnutí pro splnění stanoveného úkolu podle druhu vzdušných sil, ke kterým je služebně přidělen,
  • posuzuje důsledky použití zbraňových systémů provozované letecké techniky.

Absolvent studijní specializace ŘLP:

  • využívá technologie z oblasti řízení letového provozu a znalost pravidel létání v jednotlivých částech vzdušného prostoru ČR pro plnění odborných úkolů s důrazem na bezpečnost a plynulost letového provozu,
  • vyhodnocuje informace, vytváří závěry a přijímá rozhodnutí pro splnění stanoveného úkolu na úrovni stanoviště řízení letové provozu, ke kterému je služebně přidělen.

 

Obecné způsobilosti (kompetence)

Absolvent je obecně způsobilý uplatňovat širokou škálu poznatků a dovedností potřebných pro úspěšné zvládnutí role důstojníka AČR, nutných pro manažera působícího v oblasti řízení a zajišťování bezpečnosti ve veřejném a soukromém sektoru. Je schopen analyzovat problémy, identifikovat dostupné alternativy řešení spojených se vznikem mimořádných událostí a navrhovat vhodná opatření pro snížení jejich dopadů. Je způsobilý formulovat a realizovat plány naplnění zvolených variant při dodržení technických, ekonomických, právních a etických norem jednání.

Absolvent je způsobilý:

  • samostatně a odpovědně rozhodovat v nových podmínkách nebo ve vyvíjejícím se prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům rozhodování,
  • samostatně řešit etické problémy,
  • zvládat fyzickou a psychickou zátěž na požadované úrovni,
  • řídit, organizovat a podílet se na vedení bojové činnosti,
  • využívat široké znalosti vojenské techniky a technologií a způsobů jejich použití ve prospěch vedení bojové činnosti,
  • srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
  • používat své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti v anglickém jazykovém prostředí, na základní úrovni komunikovat i ve druhém cizím jazyce,
  • průběžně plnit podmínky pro udržování potřebných profesních leteckých kvalifikací včetně požadované zdravotní způsobilosti, dle svého plánu výcviku zvyšovat svoje kompetence (kvalifikaci a třídnost).

Obecné způsobilosti (kompetence) specifické pro jednotlivé specializace

Absolvent studijní specializace VVL je způsobilý:

  • vykonávat leteckou činnost dle svého zařazení k jednotlivému druhu letectva na základě stanovených požadavků a standardů v rámci vzdušných sil AČR,
  • využívat možnosti působení svěřené letecké techniky v rámci vedení vzdušných operací s dodržením zásad efektivity a bezpečnosti letového provozu.

Absolvent studijní specializace ŘLP:

  • po dokončení výcviku a získání potřebné kvalifikace vykonávat činnost řídícího letového provozu dle svého pracovního zařazení v systému vojenských letových provozních služeb na základě stanovených požadavků a standardů v rámci vzdušných sil AČR,
  • samostatně analyzovat bezpečnost a efektivitu procesu řízení letového provozu.

 

ISCED F 1041 Přepravní služby a spoje
1088 Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující služby (Řídící letového provozu)
0188 Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující vzdělávání a výchovu (Výkonný vojenský letec)
Kód studijního programu B1041P040013
B1041P040013 (Řídící letového provozu)
B1041P040013 (Výkonný vojenský letec)
Číslo rozhodnutí NAÚ NAU-287/2023-9
NAU-287/2023-9 (Řídící letového provozu)
NAU-287/2023-9 (Výkonný vojenský letec)
Akreditováno 09. 01. 2024 - 09. 01. 2029
09. 01. 2024 - 09. 01. 2029 (Řídící letového provozu)
09. 01. 2024 - 09. 01. 2029 (Výkonný vojenský letec)
Profil studijního programu Profesně zaměřený
Udělovaný akademický titul bakalář
Rigorózní řízení NE
Garant studijního programu doc. Ing. Vladimír Smrž, Ph.D.
Příprava k výkonu regulovaného povolání NE
Příprava odborníků z oblasti bezpečnosti ANO
Datum schválení ?
Oblasti vzdělávání

Doprava (60%)
Bezpečnostní obory (40%)

Odborná praxe
Vševojsková praxe specializace ŘLP

Odborná praxe zaměřena převážně na vševojskovou přípravu a získávání vojensko-odborných dovedností vojáka, budoucího důstojníka. Odborná praxe je v tomto období realizována zpravidla ve vojenských výcvikových prostorech AČR v úzké součinnosti s VeV-VA Vyškov, případně dalšími útvary a zařízeními AČR. Tato část praxe je společná pro všechny studenty. V rámci této části praxe se jedná zejména o polní přípravu určenou k přípravě jednotlivce, velitele družstva a velitele čety (včetně plánování a rozhodovacího procesu Troops Leading Procedure).

6

Tato část odborné praxe je realizována u složek, které jsou součástí resortu MO ČR, jehož součástí je i Univerzita obrany, z tohoto důvodu není nutné smluvní zajištění těchto odborných praxí. Odborné praxe jsou součástí resortního plánu na každý kalendářní rok a jsou plánovány na základě počtu studujících studentů.

Velitelství výcviku - Vojenská akademie Vyškov
Další útvary a zařízení AČR
Odborná praxe specializace ŘLP

Odborná praxe u specializace ŘLP je zaměřena na upevňování odborných znalostí a dovedností důstojníka specialisty a skládá se z následujících částí:

  • 5 týdnů odborné praxe na leteckých základnách a stanovištích letových provozních služeb (LPS) v rámci 4. a 6. semestru. Účelem praxí je seznámení se s chodem leteckých základen, postupy stanovišť LPS při řízení letového provozu, potřebné pro pochopení problematiky plánování a provedení letů, v kombinaci s praktickým využitím simulátoru ŘLP,
  • 18 týdnů kvalifikačního výcviku ŘLP v rámci 6. a 7. semestru, tento výcvik je prováděn u s.p. Řízení letového provozu (ŘLP) Praha,, objednatelem tohoto výcviku pro studenty UO jsou VzS AČR. Kvalifikační výcvik ŘLP je nezbytnou odbornou praxí pro odbornost ŘLP před nástupem k vojenskému útvaru a musí probíhat jako jeden celek v Letecké škole s.p. ŘLP Praha (CANI).
23

Odborná praxe je z části realizována u složek, které jsou součástí resortu MO ČR, jehož součástí je i Univerzita obrany (Letecké základny VzS AČR), z tohoto důvodu není nutné smluvní zajištění těchto částí odborné praxe. Zbývající část odborné praxe je realizována u s.p. ŘLP Praha, kde objednatelem výcviku pro studenty UO jsou VzS AČR.
Přílohou žádosti o akreditace je závazek zástupce objednatele na financování této části odborné praxe studentů UO po celou dobu akreditace tohoto studijního programu.

Další útvary a zařízení AČR
Řízení letového provozu ČR, s.p. (výcviková organizace CANI) (smluvně)
Vševojsková praxe specializace VVL

Tato praxe je zaměřena převážně na vševojskovou přípravu jednotlivce a získávání vojensko-odborných dovedností vojáka, budoucího důstojníka. Odborná praxe je v tomto období realizována zpravidla ve vojenských výcvikových prostorech AČR v úzké součinnosti s VeV-VA Vyškov, případně dalšími útvary a zařízeními AČR. Tato část praxe je společná pro všechny studenty. V rámci této části praxe se jedná zejména o

  • 4 týdny polní přípravy určené k přípravě jednotlivce, velitele družstva a velitele čety (včetně plánování a rozhodovacího procesu Troops Leading Procedure),
  • 2 týdny výcviku v přežití, úniku/vyhýbání, odolávání a vyzvedávání (S.E.R.E.) v rámci 7. semestru, tento výcvik je organizován UO a je nedílnou součástí profesního výcviku výkonného vojenského letce .
6

Tato část odborné praxe je realizována u složek, které jsou součástí resortu MO ČR, jehož součástí je i Univerzita obrany. Z tohoto důvodu není nutné smluvní zajištění těchto odborných praxí. Odborné praxe jsou součástí resortního plánu na každý kalendářní rok a jsou plánovány na základě počtu studujících studentů.

Velitelství výcviku - Vojenská akademie Vyškov
533. prapor bezpilotních systémů Prostějov
Odborná praxe specializace VVL

Odborná praxe se skládá z následujících částí:

  • 4 týdny základní výsadkové přípravy na závěr 2. semestru, která je nutným předpokladem pro zahájení praktického leteckého výcviku v dalších semestrech. Tato příprava je prováděna u VeV-VA Vyškov
  • 17 týdnů základního leteckého výcviku v rámci 4. semestru, ve kterém se posuzuje schopnost studenta zvládat praktický letecký výcvik. Tato praxe je realizována na základě předurčení studentů pro jednotlivé typy letadel u Centra leteckého výcviku (CLV) Pardubice a 533. praporu bezpilotních systémů v Prostějově. Pro studenty specializace VVL – předurčení pilot vrtulníku, taktického a dopravního letadla bude tento výcvik smluvně zajištěn objednatelem výcviku, kterým jsou VzS AČR. Pro studenty specializace VVL – předurčení pilot operátor bezpilotního prostředku (UAV) bude tento výcvik probíhat u 533. praporu bezpilotních systémů v Prostějově
  • 6 týdnů teoretického typového přeškolení na závěr 6. semestru, tato praxe je realizována na základě předurčení studentů pro jednotlivé typy letadla nebo UAV u CLV Pardubice a 533. praporu bezpilotních systémů v Prostějově. Pro studenty specializace VVL – předurčení pilot vrtulníku, taktického a dopravního letadla bude tento výcvik smluvně zajištěn objednatelem výcviku, kterým jsou VzS AČR
  • 9 týdnů základního a pokračovacího leteckého výcviku na určeném typu letadla nebo UAV v rámci 7. semestru, tento výcvik je realizován na základě předurčení studentů pro jednotlivé typy letadla nebo UAV u CLV Pardubice a 533. praporu bezpilotních systémů v Prostějově. Pro studenty specializace VVL – předurčení pilot vrtulníku, taktického a dopravního letadla bude tento výcvik smluvně zajištěn objednatelem výcviku, kterým jsou VzS AČR
36

Odborná praxe je z části realizována u složek, které jsou součástí resortu MO ČR, jehož součástí je i Univerzita obrany (VeV-VA Vyškov, 533. prapor bezpilotních systémů Prostějově), z tohoto důvodu není nutné smluvní zajištění těchto částí odborné praxe. Zbývající část odborné praxe je realizována u LOM Praha s.p., kde objednatelem výcviku pro studenty UO jsou VzS AČR, přílohou žádosti o akreditaci je závazek objednatele výcviku (SVA MO) na financování této části odborné praxe studentů UO po celou dobu akreditace tohoto studijního programu.

533. prapor bezpilotních systémů Prostějov
LOM Praha, s.p., divize Centrum leteckého výcviku Pardubice (smluvně)
Záměr rozvoje

Studijní program Vojenský letový provoz je konstruován jako prezenční studijní program se specializacemi v oblastech vzdělávání Bezpečnostní obory a Doprava. Studijní program je svou koncepcí a zaměřením unikátní v rámci UO a doplňuje akreditované magisterské studijní programy FVT (Vojenské technologie – elektrotechnické a Vojenské technologie – strojní), které jsou určeny výhradně pro studium vojáků z povolání.

Studijní program je zaměřen do oblasti vojenského letového provozu, konkrétně provozování vojenské letecké techniky a řízení letového provozu. V řadě předmětů je plánovaná část výuky společně s vojenskými studenty magisterských studijních programů. Studijní program navazuje na několik desetiletí trvající výuku v oblasti vojenského leteckého personálu na FVT a UO. Záměr rozvoje studijního programu je plánován v souladu s měnícími se potřebami správců příslušných vojenských odborností a Vzdušných sil AČR jako primárním zaměstnavatelem absolventů v souvislosti s pořizováním nových leteckých zbraňových systémů (H1, F35, UAS /MALE, za rozvoj studijního programu bude odpovídat garant studijního programu.

Na základě pravidelného hodnocení kvality budou přijímána opatření ke zkvalitnění studijního programu. Shodně za jednotlivé předměty a jejich rozvoj bude zodpovídat garant předmětu, pro potřeby zajištění rozvoje studijního programu a kvality studijního programu si garant studijního programu zřídí Radu studijního programu jako poradní orgán. Očekává se rozvoj studijního programu ve spolupráci s vybranými pracovišti MO ČR a AČR v souladu se strategickými dokumenty MO ČR a UO, zejména Koncepcí výstavby Armády České republiky, Definičním rámcem Univerzity obrany v Brně, Strategií tvůrčí činnosti UO a Strategií vzdělávací činnosti UO.

Do BSP VLP budou průběžně implementovány nové poznatky z oblasti vzdělávání Bezpečnostní obory, Doprava a oblastí souvisejících. Rozvoj studijního programu bude reagovat na rozvoj nových technologií v oblasti leteckých technologií a systémů, na měnící se bezpečnostní prostředí a vznikající rizika, mezi něž se řadí změny klimatu, migrace, regionální nestabilita a další. BSP VLP má odůvodnění v potřebě přípravy vojáků – důstojníků Armády ČR, připravené po odborné i velitelské stránce, reagovat na stále se měnící bezpečnostní situaci s využitím příslušných technických prostředků.
Příprava specialistů ve studijním programu VLP reaguje na měnící se požadavky na vzdělávání vojenského leteckého personálu (pilotů a řídících letového provozu), realizace BSP VLP a jeho budoucí rozvoj je plně podporován ze strany MO ČR (SRS, ODVL) a AČR (Vzdušné síly).

Počet přijímaných uchazečů závisí na směrných číslech správců příslušných vojenských odborností, předpokládaný maximální počet přijímaných uchazečů je 40 (30 pilotů letadel a pilotů operátorů bezpi-lotních prostředku kategorie MALE, 10 řídících letového provozu).

Všichni absolventi jsou po úspěšném ukončení studia zařazeni na služební místa výkonných vojen-ských letců a řídících letového provozu rámci Vzdušných sil AČR, předpokládaná minimální délka služby v AČR na těchto pozicích je 15 let. V případě, že smlouva o službě v AČR nebude dále pro-dloužena, ať již ze strany armády nebo ze strany vojáka, absolventi tohoto SP naleznou po ukončení služební kariéry uplatnění především v leteckém průmyslu, typickými pracovními pozicemi po skon-čení služebního poměru mohou být:

  • Pilot v obchodní letecké dopravě nebo v leteckých pracích (výcvikových organizacích)
  • Pilot leteckého záchranného systému
  • Manažer v obchodním letovém provozu nebo v provozování letišť
  • Civilní řídící letového provozu

Specializace a studijní plány
Název předmětu Státní zkouška Dop. ročník/semestr Kredity Společná část Specializace
1. semestr
Povinný
1/1 3
1/1 2
1/1 3
1/1 2
1/1 2
1/1 5
1/1 1
1/1 2
1/1 3
1/1 3
1/1 2
Povinně volitelný typu B (minimálně 1 předmět ze skupiny)
1/1 2
1/1 2
1/1 2
2. semestr
Povinný
1/2 2
1/2 2
1/2 5
1/2 2
1/2 2
1/2 2
1/2 4
1/2 3
1/2 4
1/2 2
Povinně volitelný typu B (minimálně 1 předmět ze skupiny)
1/2 2
1/2 2
1/2 2
3. semestr
Povinný
2/3 2
2/3 2
2/3 2
2/3 5
2/3 2
2/3 2
2/3 3
2/3 5
2/3 3
2/3 2
Povinně volitelný typu B (minimálně 1 předmět ze skupiny)
2/3 2
2/3 2
2/3 2
4. semestr
Povinný
2/4 3
2/4 2
2/4 2
2/4 4
2/4 5
2/4 2
2/4 2
2/4 2
2/4 2
2/4 2
2/4 3
2/4 2
5. semestr
Povinný
3/5 2
3/5 4
3/5 4
3/5 3
3/5 2
3/5 2
3/5 2
3/5 3
3/5 4
3/5 4
6. semestr
Povinný
3/6 2
3/6 2
3/6 2
3/6 2
3/6 4
3/6 4
3/6 2
3/6 3
3/6 3
3/6 3
3/6 3
Povinně volitelný typu A (minimálně 0 kredity ze skupiny)
7. semestr
Povinný
4/7 5
4/7 20
4/7 3
4/7 2

Celkem potřeba 211 kreditů
Celkem 0 kreditů za nepovinné předměty

Legenda:
Předměty profilujícího základu
Základní teoretické předměty profilujícího základu
* Předmět jiné školy

Studijní povinnosti

 

1. Obhajoba bakalářské práce

Společná část SZZ

2. Operační použití vzdušných sil
Ověřovány jsou znalosti patřící pod základní tematické okruhy: Bezpečnostní hrozby vojenského a nevojen-ského charakteru, Vedení operací vojenského a nevojenského charakteru a Právní systém České republiky v oblasti bezpečnosti, které jsou vyučovány zejména v předmětech: Informační technologie v ozbrojených silách, Právo bezpečnosti a obrany Bojové velení a řízení, Taktika vzdušných sil, Operační použití vzdušných sil.

3. Vojenský letový provoz
Ověřovány jsou znalosti patřící pod základní tematické okruhy: Bezpečnost dopravy, Dopravní prostředky, Legislativa a právo v dopravě a Provoz a řízení dopravy, které jsou vyučovány zejména v předmětech: Letecká legislativa a postupy ŘLP, Základy lidské spolehlivosti, Letecká meteorologie, Obecná navigace, Zákla-dy konstrukce a systémů letadel, Letecké pohonné jednotky, Základy aerodynamika a letové výkonnosti.

SZZ pro specializaci ŘLP

4. Management letového provozu
Ověřovány jsou znalosti patřící pod základní tematické okruhy: Provoz a řízení dopravy, Vedení operací vojenského a nevojenského charakteru a Bezpečnostní hrozby vojenského a nevojenského charakteru, které jsou vyučovány zejména v předmětech: Vybavení a systémy ŘLP, Management letového provozu, Plánování a monitorování letů pro ŘLP a Provozní postupy pro ŘLP.

Povinná účast na výuce, odborná praxe ve všech semestrech studia, odevzdání a obhájení zadaných seminárních prací
a skupinových cvičení.

Návrh témat závěrečných prací
Zpracování a vyhodnocení letových dat ze simulátoru řízení letového provozu
(Navrhovaná)
Analýza kapacity letového provozu z hlediska využití vzdušného prostoru
(Navrhovaná)
Požadavky na zajištění služby ŘLP na polních letištích
(Navrhovaná)
Možnosti využití nových technologií pro vojenské řízení letového provozu
(Navrhovaná)
Možnosti využití systému TACAN v ČR
(Navrhovaná)
Název předmětu Státní zkouška Dop. ročník/semestr Kredity Společná část Specializace
1. semestr
Povinný
1/1 3
1/1 2
1/1 3
1/1 2
1/1 2
1/1 5
1/1 1
1/1 2
1/1 3
1/1 3
1/1 2
Povinně volitelný typu B (minimálně 1 předmět ze skupiny)
1/1 2
1/1 2
1/1 2
2. semestr
Povinný
1/2 2
1/2 2
1/2 5
1/2 2
1/2 2
1/2 2
1/2 4
1/2 3
1/2 2
1/2 4
Povinně volitelný typu B (minimálně 1 předmět ze skupiny)
1/2 2
1/2 2
1/2 2
3. semestr
Povinný
2/3 2
2/3 2
2/3 2
2/3 5
2/3 2
2/3 2
2/3 3
2/3 3
2/3 2
2/3 5
Povinně volitelný typu B (minimálně 1 předmět ze skupiny)
2/3 2
2/3 2
2/3 2
4. semestr
Povinný
2/4 3
2/4 2
2/4 2
2/4 17
2/4 2
2/4 2
2/4 2
5. semestr
Povinný
3/5 2
3/5 4
3/5 4
3/5 3
3/5 2
3/5 2
3/5 2
3/5 3
3/5 4
3/5 4
Povinně volitelný typu A (minimálně 10 kreditů ze skupiny)
3/5 4
3/5 4
3/5 3
3/5 2
3/5 2
3/5 4
6. semestr
Povinný
3/6 2
3/6 2
3/6 2
2/4 5
3/6 1
3/6 4
3/6 2
3/6 3
3/6 3
3/6 3
Povinně volitelný typu A (minimálně 4 kredity ze skupiny)
3/6 2
3/6 2
3/6 2
3/6 2
7. semestr
Povinný
4/7 5
4/7 20
4/7 3
4/7 2

Celkem potřeba 221 kreditů
Celkem 0 kreditů za nepovinné předměty

Legenda:
Předměty profilujícího základu
Základní teoretické předměty profilujícího základu
* Předmět jiné školy

Studijní povinnosti

 

1. Obhajoba bakalářské práce

Společná část SZZ

2. Operační použití vzdušných sil
Ověřovány jsou znalosti patřící pod základní tematické okruhy: Bezpečnostní hrozby vojenského a nevojenského charakteru, Vedení operací vojenského a nevojenského charakteru a Právní systém České republiky v oblasti bezpečnosti, které jsou vyučovány zejména v předmětech: Informační technologie v ozbrojených silách, Právo bezpečnosti a obrany Bojové velení a řízení, Taktika vzdušných sil, Operační použití vzdušných sil.

3. Vojenský letový provoz
Ověřovány jsou znalosti patřící pod základní tematické okruhy: Bezpečnost dopravy, Dopravní prostředky, Legislativa a právo v dopravě a Provoz a řízení dopravy, které jsou vyučovány zejména v předmětech: Letecká legislativa a postupy ŘLP, Základy lidské spolehlivosti, Letecká meteorologie, Obecná navigace, Základy konstrukce a systémů letadel, Letecké pohonné jednotky, Základy aerodynamika a letové výkonnosti.


SZZ pro specializaci VVL

4. Plánování a provádění letů
Ověřovány jsou znalosti patřící pod základní tematické okruhy: Bezpečnostní hrozby vojenského a nevojenského charakteru, Vedení operací vojenského a nevojenského charakteru a Provoz a řízení dopravy, které jsou vyučovány zejména v předmětech: Pilotní provozní postupy, Pilotní plánování a provádění letů, Výkonnost letounů a Výkonnost vrtulníků.

Povinná účast na výuce, odborná praxe ve všech semestrech studia, odevzdání a obhájení zadaných seminárních prací
a skupinových cvičení.

Návrh témat závěrečných prací
Grafické zpracování letových dat z leteckého simulátoru
(Navrhovaná)
Systém hodnocení profesních předpokladů vojenského pilota pro letadla 5. generace
(Navrhovaná)
Provoz vrtulového UAS s pístovým motorem na letištích s vyšší nadmořskou výškou
(Navrhovaná)
Možnosti spolupráce vrtulníků a bezpilotních prostředků
(Navrhovaná)
Koncept PBN navigace pro taktické letectvo AČR
(Navrhovaná)